Zena opakovane potraca vzdy na zaciatku tehotenstva. Zistia jej, ze na pricine je jej imunita, ktora sa po otehotneni snazi znicit uhniezdujuci sa zarodok.
V Prahe, v centre pre liecbu imunologickych pricin neplodnosti radia tento postup:
Brat lieky Prednison, ktore tlmia imunitu a zaroven spermie nesmu prist do kontaktu so zenskymi organmi, pretoze drazdia imunitu.
Postup liecby: Prvych sest tyzdnov sa spermie vobec nesmu dostat do kontaktu so zenskymi organmi, ale v dalsich tyzdnoch sa snazit otehotniet s tym, ze mimo plodnych dni pouzivat pri styku kondom, aby sa zamedzilo stretnutiu spermii so zenskymi organmi (kedze to drazdi imunitny system) ale pocas plodnych dni sa snazit otehotniet a po otehotneni znovu pouzivat kondom, aj pocas prvych tyzdnov tehotenstva, aby nedoslo k drazdeniu imunity, ktora by mohla znova sposobit potrat.

Mozu toto praktizovat katolici, ak maju taky problem, kedze ide o zachranu pocateho dieta?

Mozu pouzivat symptotermalnu metodu tych prvych sest tyzdnov s tym, ze cez neplodne dni by pouzivali kondom a cez plodne dni by sa styku vyhli uplne?
V dalsich tyzdnoch by cez neplodne dni pouzivali kondom a cez plodne by sa snazili pocat dietatko.


Ďakujeme za dôveru, s ktorou ste sa obrátili na Ligu pár páru. Teší nás, že sa zaujímate o to, ako zladiť snahu o čistú manželskú lásku s problémom, o ktorom píšete. Stručná odpoveď na Vašu otázku je: „kondóm nie“.
Problém i postup v situácii, kedy telo ženy považuje spermie za „nepriateľa“, pred ktorým sa bráni zvýšenou imunitou, poznám – áno, odporúča sa na zníženie imunity dočasne užívať Prednison a vyhýbať sa kontaktu spermií so ženskými orgánmi. To je v poriadku, a samozrejme, ak tento postup môže pomôcť, je dobré ho dodržať.
Rozumiem, že kondóm by v tejto situácii nebol používaný s cieľom antikoncepčným. Ale nezávisle od úmyslu, s akým je kondóm používaný, faktom zostáva to, že jeho použitie nie je vôbec v tejto situácii terapeutické – totiž kondóm samotný nič nelieči, nič nezachraňuje a jeho použitie nie je nevyhnutné.


Bežne sa nazýva kondóm „ochranou“ aj vtedy, keď má slúžiť antikoncepčnému úmyslu – zneplodneniu pohlavného styku. Pozrime sa najprv na slovo „ochrana“ - je nutné sa chrániť pred niečím, čomu sa nedá vyhnúť inak. V prípadoch, keď je kondóm používaný ako „ochrana“pred neželaným tehotenstvom, si môžeme dať otázku: Musím sa chrániť pred láskou druhého človeka? Je styk „ ochranou“, s bariérou, pravým vyjadrením lásky?
Vo Vami opísanom prípade sa opýtame: Je nevyhnutné, aby v neplodnom období došlo ku kontaktu spermií so ženskými orgánmi? Predsa nie je nevyhnutné mať pohlavný styk. Ovládajú sexuálne túžby nás alebo my ovládame ich? Nie je nakoniec kondóm v skutočnosti „ochranou“ pred zdržanlivosťou?


Položili ste otázku, či je kondóm prípustný, ak ide o záchranu počatého dieťaťa. Ale túto otázku môžeme formulovať inak: Ak ide o takú dôležitú vec, ako je záchrana počatého dieťaťa, prečo by nebolo možné prijať do života abstinenciu od pohlavného styku? Ako kondóm ochraňuje - resp. zachraňuje dieťa? Pred spermiami? Teda pred mužom - otcom dieťaťa? Je vari on ten útočník - alebo  ním byť? Nie je skutočnou ochranou dieťatka v takomto prípade zdržanlivosť?


Mnohí manželia prijímajú zdržanlivosť aj z iných dôvodov: napr. pri rizikovom tehotenstve, kedy aj samotný styk môže počatému dieťatku uškodiť a pod. Rovnako manželia, ktorí zas napr. majú vážny dôvod predísť tehtotenstvu – a ich úmysel môže byť oprávnený – volia si zdržanlivosť v plodnom období, ak chcú byť verní manželskému sľubu a žiť v manželskej čistote.
Tento dôvod – vernosť manželskému sľubu - je vlastne ten primárny, hlavný, prečo je použitie kondómu (a iných praktík okrem normálneho pohlavného styku) neprijateľné za každých okolností.
Aby to bolo zrozumiteľnejšie, je potrebné objasniť, čo znamená pohlavný život v manželstve. Učenie Cirkvi v tejto oblasti je nesmierne krásne, hlboké a logické. Manželstvom totiž nenastala len akási „legalizácia sexu“. Rovnako manželstvom sa nestal sex len prostriedkom na zabezpečenie rozmnožovania ľudského rodu. Pohlavný akt v manželstve má byť vyjadrením a potvrdením manželských sľubov.


Manželia v manželskom sľube sľubujú vzájomnú odovzdanosť a prijatie jeden druhého – teda totálne sebadarovanie. Toto sebadarovanie, ktoré vyjadrili v deň svadby svojou vôľou, srdcom, ústami, sú povolaní potvrdzovať aj svojím telom pri pohlavnom styku. Preto má byť každý pohlavný styk v manželstve prejavom a potvrdením sebadarujúcej lásky, obnovovaním tejto manželskej zmluvy. To, že pohlavný život je spojený s možnosťou odovzdávania života, je logické – manželstvo je pre rodinu. Pritom Cirkev nehovorí, že každý manželský akt musí viesť k splodeniu dieťaťa, ani nehovorí to, žeby mali manželia mať „akože“ úmysel plodiť. Ale je podstatné, aby si každý manželský akt zachoval svoj význam: a to je význam zjednocujúci a význam otvorenosti životu. Vtedy, keď si pohlavný styk zachová tieto oba významy – teda zjednotenie telesné je vyjadrením jednoty manželov na duchovnej rovine a zároveň toto spojenie nie je ničím zámene zneplodnené, vtedy je skutočným manželským aktom. manželia vtedy prijímajú jeden druhého v úplnosti, ako dar. Tieto dva významy sú tak nerozlučne spojené, že ak zrušíme jeden, automaticky sa zruší aj význam druhý – a znovu pripomínam, že bez ohľadu na to, či je styk realizovaný v plodnom alebo neplodnom období – v tehotenstve, v prechode, po menopauze a pod.
Význam manželského spojenia je viazaný na jeho symboliku: Ak majú manželia styk s kondómom, z akéhokoľvek dôvodu, už je medzi nimi bariéra, už nie sú jedno a ich spojenie stráca plodivý význam (nejde o funkciu).
Pri antikoncepčnom úmysle neprijímajú vlastnú plodnosť. Pri probléme, ako opisujete, ide o neprijatie daného stavu a situácie. Iste, toto celkové prijatie znamená obetu – ale láska je živená práve ňou. Je to určite neštandardná situácia, ale neštandardná situácia vyžaduje aj použitie neštandardných prostriedkov: mravne dobrým a prijateľným prostriedkom je pohlavná zdržanlivosť.
Zdržanlivosť dnes nie je populárna, ale v skutočnosti láske neškodí. Manželia môžu a majú nachádzať širokú škálu prejavov lásky.

Možno čítate niečo niečo iné, čo by ste chceli počuť, ale v LPP sa naozaj snažíme ľudí orientovať podľa pravdy. Ak by ste mali záujem vedieť viac k tejto téme, odporúčam Vám malú brožúrku Boh za dverami manželskej spálni z edície Viera do vrecka (LPP ju má v ponuke) a tiež encykliky Vritatis splendor, Humanae vitae a exhortáciu Familiaris consortio.

Mária Schindlerová, etická poradňa LPP