Je podľa kresťanskej etiky zlé, ak sa v období zdržanlivosti (ale aj inokedy), manželia navzájom uspokoja iným spôsobom ako spojením? Ak je to dobrovoľne a z lásky?
 
Dobrý deň, ďakujem za Vašu dôveru.
Áno, je zlé, ak manželia zámerne dosahujú uspokojenie vo vyvrcholení – v orgazme mimo manželského aktu. Aj keď tak urobia navzájom a po spoločnej dohode, hoci by to subjektívne vnímali ako prejav lásky, aj tak takýto spôsob vo svojej podstate znamená vzájomnú masturbáciu.
 
     Masturbácia je zámerné spôsobovanie a dosahovanie orgazmu bez manželského spojenia. Takéto konanie nie je prirodzené – a teraz slovom prirodzené nemyslím „spontánne“ a „bežné“, ale to, čo je v súlade s rozumom a so zákonmi prírody a stvorenia, ktorých autorom je Boh. Totiž je celkom logické, že pohlavný akt je „normálny“ vtedy, keď je genitálno-genitálny a keď nie je úmyselne zbavený svojho plodivého významu. Ten plodivý význam neznamená, že manželské spojenie musí byť vždy spojené s úmyslom splodiť dieťa, vôbec nie.
     Človek dostal rozum a slobodnú vôľu, preto je schopný – aj povinný – za svoje správanie vziať zodpovednosť. A to vo všetkých oblastiach života, preto aj v takej vážnej oblasti, ako je veľkosť rodiny a zodpovednosť za manželského partnera. Manželia majú právo sexuálne žiť – a majú povinnosť navzájom sa milovať. Výsostne manželským prejavom lásky je manželský akt. Ten má doslova stelesňovať manželský sľub. Keď ho manželia vyslovili, sľúbili si vzájomnú jednotu a navzájom sa prijali ako potenciálni rodičia. Sľúbili, že chcú svoje životy spojiť v jedno, a to takým úzkym spôsobom, že svojím zjednotením, láskou chcú túto svoju lásku dávať ďalej. Manželstvo je pre rodinu, smeruje k nej.  Preto má sex nielen fyzický význam, ale aj hlbší, duchovný: Nie je jedno, čo robíme so svojím telom a s telom manžela/manželky.
   Manželia vyjadrujú svoju lásku vždy vtedy, keď ich manželské zjednotenie sprítomňuje manželský sľub: keď je výrazom ich duchovnej jednoty a keď nie je úmyselne tento akt zbavený otvorenosti životu. Inak povedané, keď je to nechránený styk, nevynútený, z lásky. Vždy, keď manželia niečím uzavrú tento akt životu, manželský akt stráca svoj plodivý význam – teda už nie sú otvorení životu, už sa neprijímajú navzájom ako potenciálni rodičia a zároveň sa už ani nezjednocujú v láske.
     Prečo však človek chce nejako túto plodnosť vylúčiť? Na prvý pohľad sa zdá, že práve pre tú zodpovednosť, ktorú pociťuje. Vie, že sexuálne uspokojenie je príjemné, ale vie aj to, že je spojené s možnosťou nového života. A preto, ak sa momentálne necíti schopný prijať ďalší život, tak chce mať nejakú istotu, že sa dieťa nepočne. Ale keď sa pozrieme na koreň problému, tak tu nejde natoľko o zodpovednosť, ale skôr o to, ako sa vyhnúť nepríjemnostiam a nárokom, ktoré prináša zdržanlivosť. Veď zdržanlivosť je bezpečným prostriedkom, ako sa vyhnúť nechcenému počatiu dieťaťa, takže prostriedok, ktorým môžeme uplatniť svoju zodpovednosť, tu je. A keďže zdržanlivosť nie vo väčšine prípadov dlhodobá, ide len o niekoľko dní v cykle ženy.
     Z morálneho hľadiska je jedno, či manželia vylúčia tento plodivý význam kondómom alebo prerušovaným stykom, alebo tým, že si zvolia petting – teda navzájom sa vzrušia dotykmi až do dosiahnutia orgazmu. Vždy svojím telom hovoria niečo iné, než sľúbili na začiatku manželstva.
    A ak by bolo dobré a v poriadku vzájomnú (alebo aj solitérnu) masturbáciu praktizovať, potom by nebolo jasné ani to, prečo by sme mali považovať za zlé, ak by si sexuálne vyvrcholenie v orgazme spôsobovali dvaja muži či dve ženy navzájom – veď by to možno cítili ako svoj prejav lásky, robili by to tiež „dobrovoľne a z lásky“.
     Plodenie je spojené s orgazmom – bez mužovho vzrušenia a vyvrcholenia by sa nový život nepočal. Môžeme sa pozrieť aj na to, že práve ten výnimočný pocit orgazmu je ako odmena za ochotu prevziať zodpovednosť za plodenie.
Ktosi raz povedal, že nebo si predstavuje ako „večný orgazmus“.
     Je v tom skrytá pravda vpísaná do nášho tela: Zážitok orgazmu dáva človeku zakúsiť slasť, ktorú túži prežívať večne. Túži zabudnúť na bolesti, trápenie, akoby sa na chvíľu ponoril do šťastia. Tieto zážitky sú niečím podobné zážitkom, v ktorých cítime niečo z neba, niečo nadpozemské. Áno, Boh nám dáva okúsiť niečo zo seba. Veď to on usporiadal svet a dal mu prirodzený zákon. Urobil tak pre dobro človeka. Keď Cirkev rozpoznáva jeho zákony (teda Cirkev si nevymyslela, ani nemôže zmeniť, ako má vyzerať mravne čistý život) – tak nikomu nezávidí to šťastie. Ani Boh nie je taký, žeby nám nechcel tento pocit dopriať. Iste, zdržanlivosť si vyžaduje námahu, odriekanie.Ale paradoxne, môže manželstvo posilniť – veď vieme, že kvalita manželského vzťahu nezávisí od sexu. Vlastne je to opačne: kvalita sexu závisí od kvality manželskej lásky.
     Viem, že nie je jednoduché vysvetliť a pochopiť tento rozdiel – že vzájomná masturbácia je len uspokojovanie pudu, ale nie je prejavom skutočnej lásky. Možno čítate v tejto odpovedi niečo iné, než by ste si priali, ale v LPP sa snažíme verne orientovať ľudí podľa mravných noriem. Akákoľvek masturbácia a antikoncepcia manželstvu a manželskej láske škodí. je to podobne ako s otravou: aj keď nebudem vedieť, že pijem jed – aj tak mi to bude škodiť.
     Je to rovnako ako v tej nedávne kauze s metylalkoholom: desiatky ľudí nevedeli, že v alkohole majú metyl, ktorý im škodí. Niektorým uškodil viac, niektorým menej, niektorým vzal zrak, iným život. Ale aj keď ho nepili s vedomím, že ide o jed, nechceli sa otráviť, aj tak im škodil.
     Takto je to aj s hriechom proti manželskej čistote. Možno to ľudia subjektívne nepociťujú, žeby nejaké správanie škodilo ich vzťahu a láske, ale postupne to oslabuje ich duchovný zrak a citlivosť a v dôsledku aj ich manželstvo.
V globálnom rozmere vidíme, že sexuálna revolúcia a uvoľnenie mravnosti neprinieslo ľudstvu viac šťastia, ani stabilnejšie manželstvá, ani pevnejšie rodiny. V tejto odpovedi nemám priestor na podrobnejšie vysvetlenie, ale ak by ste mali záujem vedieť viac alebo ak by ste chceli pochopiť všetky súvislosti, odporúčam Vám knihu od Christophera Westa: Radostná zvesť o sexe a manželstve alebo malú brožúrku Boh za dverami manželskej spálne. Obidve má LPP vo svojej ponuke a v nich je celá problematika zhrnutá a vysvetlená podrobnejšie.

Mária Schindlerová, etická poradňa LPP