26. októbra 2013 subkomisia pre bioetiku Teologickej komisie KBS vydala vyhlásenie k predaju a výdaju prípravkov hormonálnej antikoncepcie a iných prípravkov zameraných proti ľudskému životu v lekárňach.
Požiadali sme dve farmaceutky – zamestnankyňu lekárne a majiteľku lekárne ako oni vnímajú toto vyhlásenie a oslovili sme aj morálneho teológa, člena bioetickej subkomisie KBS, aby zodpovedal na otázky, ktoré nás v súvislosti s týmto vyhlásením zaujímali. Odpovede morálneho teológa prinesieme v prvom budúcoročnom čísle nášho bulletinu.
Bc.PharmDr.Zuzana Bronišová – donedávna zamestnankyňa lekárne
Mám za sebou približne dvadsať rokov praxe v lekárni. Hoci v súvislosti s vyjadrením KBS ohľadne predaja a výdaja hormonálnej antikoncepcie zaznieva v médiách veľa odmietania a kritiky, ja som toto stanovisko veľmi uvítala. Som rada, že je jasnejším vyjadrením a zorientovaním sa v danej problematike. Mnohí moji veriaci kolegovia, ktorí váhajú a sú neistí, alebo spochybňovaní v názoroch ako som to zažila ja, tak môžu s odvolaním sa na morálnu autoritu zreteľnejšie formulovať svoje postoje a čeliť tlaku, ktorý je na nich vyvíjaný. Pretože názory za život sú často interpretované ako vyhranené, puritánske, fanatické, zo stredoveku a pod. A niekedy sú takto označované napriek úprimným snahám vysvetľovať podstatu postojov za život. Chcela by som poukázať na niekoľko faktorov ovplyvňujúcich prácu farmaceuta ako zamestnanca. Sú to postrehy zo života, teda sú mojím subjektívnym pohľadom, vychádzajúcim z vlastných skúseností.
• outsider, čierna ovca, biela vrana ...
Nazvite si to ako chcete, je to o tom istom. Skrátka ste vylúčení z kolektívu. A možno dlhé roky vediete život ,,sám vojak v poli“. Psychický tlak v práci, kde vás nielen neprijímajú, ale aj odmietajú, je dosť veľký. A zmeniť pracovisko je len dočasné riešenie. Smutné je, že aj my kresťania sa nevieme v tomto podržať. Pripisujem to vývoju osobnosti, totiž každý v poznaní rastieme postupne. Teda aj ja, aj tí kolegovia, ktorí majú nateraz voči mne odmietavý postoj pre moje ,,vyhranené“ názory, sa učíme. A to aj v otázkach života, v mravných a morálnych aspektoch.
• tlak zamestnávateľa
Priamy alebo nepriamy, prostredníctvom odoberania finančných prémií, materiálnych darov alebo iných výhod alebo zníženia platu z dôvodu nízkeho obratu, náročnejších požiadaviek atď. Možností je vždy niekoľko. A potom sú aj ľudia, ktorí ochotne so šéfom ,,spolupracujú“, a tí vedia, čo, ako, kedy a komu povedať. Treba dúfať, že sa všetci, teda aj ja, aj ochotní spolupracovníci, posunieme v poznaní a etickej zrelosti dopredu.
• samotný výdaj
Informovanie o účinkoch liekov a iných prípravkov pri výdaji je niekedy veľmi problematické. Najmä ak v lekárni nie je vytvorená zóna, ktorá umožňuje podať pacientovi informácie týkajúce sa intimity, bezpečným spôsobom. Hovoriť o týchto citlivých témach v priestore, kde čaká v tesnej blízkosti ďalších niekoľko pacientov (niekedy veľmi dychtivých počúvať a ďalej hovoriť), je značne nedôstojné a nedáva možnosť obsiahlejšieho výkladu. Iným aspektom pri výdaji je nedostatok času pre rozvinutie potrebného dialógu. Diagnóza uvedená na lekárskom predpise tiež nemusí byť určujúca. Stáva sa, že pacientka má predpísanú hormonálnu antikoncepciu na terapeutické účely a predsa je uvedená diagnóza: antikoncepcia.
• rozdielnosť názorov
Keď som hľadala pravdu, podľa čoho sa riadiť, ako konať, vypočula som si obrovské množstvo názorov, pohľadov, informácií. Nejednotnosť bola ako medzi kňazmi, tak aj medzi laikmi. V tomto vidím prácu Subkomisie pre bioetiku a vydanie jasného stanoviska ako veľmi užitočné a potrebné. Niektorí veriaci farmaceuti zas zvláštne vykladali obsah pojmu potrat, a tým deklarovali, že antikoncepcia potrat nespôsobuje. Myslím, že nazvať, vysvetľovať a obhajovať správanie sa síce dá rôznymi slovami, ale isté je, že ak sa vajíčko oplodní a tabletka alebo akýkoľvek iný prostriedok proti životu mu zabráni, aby nový život trval, je to vina nás, ľudí. Tých, ktorí sa na celom procese podieľame.
• ,,bezmocnosť“
Schválne som ju dala do úvodzoviek, lebo je len zdanlivá, i keď občas silno presvedčivá. Uvedomovala som si, že v lekárni sme akoby na konci celej púte. Keby sme totiž začali od začiatku: úcta k Bohu, úcta k človeku, vzájomná láska, úcta a dôvera medzi manželmi atď., nemuseli by sme riešiť mnohé ťažké morálne dilemy. Neprišli by 14- roční chlapci a dievčatá pre prostriedky po, ustráchaná žena s monoklom na tvári pre „to, čo jej pomôže“, matka pre antikoncepciu pre dcéru, aj susedkinu, lebo idú na diskotéku ....
Ako teda v tomto bielom povolaní s mnohými skrytými čiernymi škvrnami pracovať? Ako sa v danom momente, v jedinečnej situácii rozhodovať? Ako prejaviť ľudskosť človeku požadujúcemu antikoncepciu a zároveň ochrániť nový život, ktorý tá antikoncepcia zničí? Čo je správne robiť, ak zamestnávateľ necháva určitú slobodu v konaní alebo ak nechce prevziať zodpovednosť za dianie v lekárni, no očakáva zvyšovanie zisku? Hľadanie odpovedí je zložité. Vodítkom pri rozhodovaní mi najčastejšie bolo:
Boha treba viac poslúchať ako ľudí. A tiež úprimná vernosť Bohu aj vtedy, keď naozaj neviem ako ďalej a v tej chvíli možno dočasne prehrám.
* * * *
PharmDr. Zdeňka Šandriková, majiteľka lekárne sv.Kataríny v Bánovciach nad Bebravou
Ako majiteľka lekárne a kresťanka som sa potešila jasnému stanovisku Subkomisie pre bioetiku .Keďže som osobne zodpovedná za charakter našej lekárne, bolo potrebné sa po jasnom usmernení subkomisie zamyslieť, ako ďalej. Samozrejme, že urgentnú antikoncepciu a vnútromaternicové telieska sme v našej lekárni nevydávali ani predtým. V súčasnosti už aj farmaká určené na hormonálnu antikoncepciu, tzv.diagnóza „Z“, neexpedujeme. Dalo by sa očakávať, že týmto postojom prídeme o pacientky, ktoré si v našom meste môžu vybrať z veľkého počtu lekární, ale nestalo sa tak.
Problémom pre farmaceutov však zostáva výdaj hormonálnej antikoncepcie na tzv. diagnózu „N“. Pacientky potrebujú od farmaceuta úplnú a zrozumiteľnú informáciu o lieku a zvlášť o jeho abortívnom/postfertilizačnom účinku. Bola by som rada, keby spomínaná diagnóza bola liečená bez týchto farmák, čo zatiaľ, bohužiaľ, v našom regióne nevidím. Predsa je však pre nás, farmaceutov, veľkým požehnaním možnosť slobodne sa rozhodnúť nepracovať pre „kultúru smrti“.
Povzbudzujeme aj vás, naši čitatelia, ak máte takú možnosť, aby ste uprednostnili nákup liekov v týchto lekárňach a ak poznáte pro-life lekáreň, ktorá ešte v zozname nie je uvedená, aby ste kontaktovali občianske združenie Christin (), ktoré stránku prevádzkuje.