Aktuálne to vrie v médiách tvrdeniami, že pápež František v téme homosexualita v porovnaní so svojím predchodcom nastaví ostro zmenený kurz. Niektorí tvrdia, že nový pápež ohlásil: „Gej je okej“. No čo povedal pápež František naozaj a aké nezvyčajné to je?
Čo pápež František presne povedal a myslel, keď sa v pondelok 29.7.2013 počas cesty domov z SDM v lietadle vyjadril k žurnalistom o otázke homosexuality? Bolo to v zmysle „Gej je okej“? Zodpovedá takýto výklad mnohými médiami faktickým výpovediam pápeža?
Katolícky konvertita Jimmy Akin včera na svojom blogu na americkom portáli National Catholic Register zverejnil text s názvom: 7 vecí, ktoré by ste mali vedieť o tom, čo povedal pápež František o homosexuáloch
Kde urobil pápež František tieto poznámky?
Bolo to počas 80 minútového interview so žurnalistami na palube lietadla, keď sa vracal domov zo Svetových dní mládeže.
Ktorá otázka viedla k týmto poznámkam? Zrejme nebudeme presne vedieť ako znela otázka, kým sa to písomne nezverejní, no zjavne to bola otázka o údajnej „gejovej lobby“ vo Vatikáne.
Čo presne povedal?
Otázka žurnalistky Ilse pápežovi Františkovi:
Ilse: Rada by som poprosila o dovolenie položiť trocha delikátnu otázku. Iný obraz, ktorý obletel svet, je obraz Monsignore Riccu a novinky o jeho osobnom živote. Rada by som vedela, Vaša Svätosť, čo sa v tejto otázke robí. Ako sa máme k tejto otázke stavať a ako si Vaša Svätosť želá s celou touto otázkou homosexuálnej lobby zaobchádzať?
Odpoveď pápeža:
V záležitosti Msgr Riccu som urobil to, čo určuje cirkevné právo – predbežné vyšetrovanie. Nezistilo sa nič z toho, z čoho sa obviňuje. Nič sme nenašli! To je odpoveď.
No chcel by som dodať ešte inú vec: Vidím, že v našej Cirkvi, nezávisle od tohto prípadu, a predsa aj v tomto prípade, sa často hľadajú „hriechy mladosti“, či nie? A potom sa to uverejňuje. Tieto veci nie sú zločiny, však? Zločiny sú celkom iné veci: zneužívanie detí je zločin. No hriechy – ak osoba, laik, kňaz alebo rehoľná sestra zhreší a potom sa táto osoba obráti, tak Pán odpustí a keď Pán odpustí, tak Pán zabudne a to je dôležité pre náš život. Keď sa vyspovedáme a úprimne povieme, „V tejto veci som zhrešil“, potom Pán zabudne a my nemáme právo nezabudnúť, pretože sa vystavíme nebezpečenstvu, že nám Pán naše hriechy nezabudne, čo nie? To je nebezpečenstvo. To je to, čo je dôležité – teológia hriechu. Často myslím na sv. Petra. ... Musíme o tom premýšľať. ...
Katechizmus Katolíckej cirkvi hovorí, že tieto homosexuálne osoby nesmieme nikdy diskriminovať, ale integrovať do spoločnosti.
Nie je problém, ak má niekto tento sklon, nie, musíme byť bratia, to je najdôležitejšie. Ale je tu iný problém - iný: Problém je vytvoriť lobby takých, ktorí majú tento sklon, lobby chamtivých, lobby politikov, lobby slobodomurárov, toľké lobby. To je najzávažnejší problém pre mňa. A veľká vďaka, že ste položili túto otázku. Veľká vďaka!
Čo to znamená?
Prvá časť výpovede sa zdá celú tú vec „gejovej lobby“ zľahčovať. Pápež nepopiera, že existuje, ale považuje diskusiu za akosi prehnanú. Potom rozvíja, čo chápe pod tým „byť homosexuál“.
V normálnom jazyku znamená „byť homosexuál“ všetko od sexuálnej príťažlivosti až po aktívny „štýl života geja“, ktorý podporuje a schvaľuje pro-homosexuálnu ideológiu. Posledný bod by potom bol, zasadzovať sa ako člen lobby a poukazuje, že to nie je to, o čom hovorí. Potom vysvetľuje, že hovorí o ľuďoch, ktorí „Pána prijímajú a majú dobrú vôľu“. A ďalej vysvetľuje o kom hovorí: „Tento sklon nie je problém ... oni sú naši bratia“.
Je to portrét jedincov, ktorí síce cítia príťažlivosť k rovnakému pohlaviu ale prijímajú Pána a majú dobrú vôľu, teda odporujú zasadzovaniu sa za pro-homosexuálnu ideológiu. To by sa definitívne vzťahovalo na ľudí, ktorí majú takéto sklony, ale usilujú sa žiť čisto (aj keď občas padnú).
To by mohlo možno zahŕňať dokonca jedincov, ktorí nežijú čisto, ale aktívne sa nezasadzujú za homosexuálnu agendu. Bolo by bývalo pekné, keby bol povedal o niečo viac, aby tento bod ďalej vysvetlil.
Čo hovorí o ľuďoch tejto kategórie?
Vyjadruje sa, že sa necíti byť v pozícii, aby ich súdil a že by sme ich nemali vytláčať na okraj. Okrem toho hovorí, že čisto tento sklon „nie je problém“ a že to „sú naši bratia“.
Aké je to nové?
Nie veľmi. Odmietať právo iných súdiť je niečo, čo vychádza od Ježiša. Napriek tomu to neznamená neschopnosť spoznávať morálny charakter iných.
Môžeme dospieť k morálnemu posúdeniu, že to, čo niekto robí, je nesprávne (to Ježiš očividne nezakázal), bez toho, že by sme k nemu cítili zlobu, alebo to aj prejavili. Výpoveď, že nemajú byť vyhraničovaní, vychádza z vatikánskeho dokumentu z r. 1986 – Listu o pastorácii homosexuálnych osôb.
Výpoveď, že problém nie je v sklone k rovnakému pohlaviu, nie je takisto nič nové. „Problém“, ako to pápež František tu očividne chápe, presahuje mať iba hriešny sklon – pokušenie, ktorému je človek vystavený.
Pokušenia sú prirodzene problém, no ak pokušeniu odoláme, nehrešíme. Takto videné je „problém“, ak pokušeniu a hriechu podľahneme alebo - ešte horšie – ak okolo hriechu vybudujeme ideológiu a pokúšame sa hriech brániť.
Príťažlivosť k rovnakému pohlaviu je iba jedným pokušením z mnohých a skutočnosť, že človek týmto pokušením trpí, mu neuberá status byť bratom v Kristovi viac ako každé iné pokušenie.
Ako sa líšia tieto výpovede od výpovedí pápeža Benedikta?
Ako vždy médiá sa pokúšajú robiť z toho čo najnepriaznivejšie porovnania s pápežom Benediktom a pripomínajú, že za jeho pontifikátu vydal Svätý stolec dokument, ktorý hovorí, že muži s hlbokými homosexuálnymi sklonmi by nemali byť vysvätení za kňazov. Pápež František tento dokument alebo jeho zásadnú líniu nespomenul a preto nepovedal nič iné ako Benedikt tam.
Benedikt sám podpísal (ako Joseph kardinál Ratzinger) spomínaný list ako aj nasledovný dokument Nediskriminovanie homosexuálnych osôb.
Médiá, ako vždy, načrtli falošný obraz tým, že „dobrého“ Františka postavili proti „zlému“ Benediktovi.
Zdroj: KATH.NET; preložila Zuzana Gluchichová.–zg-