Stále viac sa stretávame s otázkou:„Čo hovoríte na Jonášovu metódu počatia?“
Boh označil narodenie svojho Syna hviezdičkou – vlastne hviezdou, dostatočne viditeľnou pre mudrcov i pastierov. „Videli sme jeho hviezdu na východe... prišli sme sa mu pokloniť“... tieto slová čítame rok čo rok počas vianočných dní.
Nájdu sa veriaci, ktorí vidia v troch mudrcoch orientálnych astrológov a v týchto úryvkoch z Písma obhajobu mágie či astrológie ako kráľovskej vedy – a potom aj potvrdenie pravosti znamení zverokruhu, či vplyvu hviezd na náš osud. Je to osudná chyba, presne opačný smer, ako bolo smerovanie mudrcov – tí totiž, keď našli Kráľa, už nepotrebovali hviezdu. Pochopili, že nie hviezdy určujú osud, ale Boh určuje dráhu i osud hviezd. A osud ľudí zas určuje ich slobodné rozhodovanie – podľa toho, či príjmu pravé svetlo a pravdu a inou cestou sa vrátia domov, alebo zostanú dobrovoľne v tieni, ako zostal Jeruzalem. Sv. Gregor Naziánsky povedal, žev momente, ako sa mudrci poklonili Kristovi, nastal koniec astrológie.1
Prečo tento úvod?
Preto, lebo v poslednom čase sa stále viac stretávame s otázkou:„Čo hovoríte na Jonášovu metódu počatia?“ a tiež preto, lebo Dr. Jonáš sa netají s tým, že jeho „výskumy“, metódy a postupy majú astrologický charakter.
RNDr. Kapišinský, astronóm a člen SAV napísal pomerne rozsiahly príspevok, kde sa vyjadruje k astrológii a Dr. Jonášovi2 a v auguste 2008 sa vyjadroval kňaz Mgr. Pavol Hucík v Katolíckych novinách k Jonášovej metóde. Z týchto materiálov aspoň stručné zhrnutie:
V sedemdesiatych rokoch minulého storočia prebehlo súdne pojednávanie s astrológom MUDr. Eugenom Jonášom z Nitry. Týkalo sa predovšetkým jeho astrologickej poradne Astra. Súd túto poradňu zrušil a jeho metódy jasne označil za nevedecké. Doc. MUDr. J. Pogády sa k tomu vyjadril: „Bola to hanba našej kultúry, lebo s vedou to nemalo nič spoločné“ (Kapišinský, I., Niekoľko viet k astrológii..., www.novageneracia.sk).
Odborné vyjadrenie k štyrom tézam E. Jonáša - o plodných dňoch ženy, o pohlaví a vitalite plodu a o dátume smrti jedinca vypracovali vedci Anton Hajduk a Ján Stohl. Množstvo materiálov z tohoto procesu má dodnes k dispozícii astrónom RNDr. Igor Kapišinský, CSc. zo SAV.
Je hlúposťou pripisovať dátumu narodenia nejaký mystický vplyv planét alebo hviezd. Veď dieťa žije aj pred narodením deväť mesiacov v lone matky. Túto skutočnosť E. Jonáš ani ostatní astrológovia vôbec neberú do úvahy. A keby už tak vzdialené planéty mali na dieťa pôsobiť, tak by im v tom pred jeho narodením brušná stena matky nijako nemohla prekážať. Nakoniec aj stanovenie okamihu narodenia sa v rôznych astrologických smeroch líši - nevedia sa dohodnúť, či je to prvý nádych, plač alebo prestrihnutie pupočnej šnúry. Ale v podstate to je jedno, pretože život človeka sa začína počatím a nie narodením.
Astrológia, na základe ktorej sa podľa Jonášovej metódy majú vypočítať plodné alebo neplodné dni, pohlavie dieťaťa a pod. je tak zo strany vedy, ako aj zo strany Cirkvi, považovaná za blud, poveru a škodlivú metódu (Porov. Katechizmus katolíckej cirkvi, body 2216 a 2117).
Biológia jasne hovorí, že plodnosť závisí v prvom rade od ovulácie a nie od konštelácie hviezd. A navyše vieme, že cyklus ženy sa v priebehu života mení vplyvom mnohých faktorov, ktoré s hviezdami nemajú nič spoločné. Ak je žena z biologických príčin neplodná (hoci len prechodne), ani tie najväčšie planéty a hviezdy ju svojím vplyvom neurobia plodnou.
Plodné a neplodné dni sa dajú zistiť pomocou prirodzených metód plánovania rodičovstva, ktoré majú základ v serióznych vedeckých podkladoch a nie na pavedách ako je astrológia a veštenie, ako je tomu v Jonášovej metóde.
Toľko jasná odpoveď – metóda dr. Jonáša vychádza z astrológie – a nič na tom nezmení ani ten fakt, že na svojich internetových stránkach prezentuje svoje metódy ako prirodzené a zasvätené Panne Márii.
Panna Mária počala Božím zásahom – a vždy, keď sa počne dieťa, je to Boh, ktorý dáva život a spolupracuje s človekom.
Ale ako si vysvetliť, že „takmer všetkým to funguje“ alebo všetci, ktorých poznáme, počali dieťa pomocou tejto metódy?
Astrológia, veštenie, horoskopy, numerológia a pod. praktiky sú prepojené s duchovným svetom – ale to nie je „dobrý“ duchovný svet. Žijeme v svete, kde sa zvádza duchovný boj, je tu aj neviditeľný svet zla. Ak niekomu tieto metódy a praktiky „pomáhajú“ a „fungujú“, ešte to neznamená, že to pomáha Boh. Čo ak pomáha diabol? A on pýta len jednu cenu – ľudskú dušu... Najneskôr pri smrti si bude pýtať túto cenu.
Preto aj to, že niektorým „to funguje“, nie je dostatočným dôkazom, že je daná metóda dobrá. Možno je to len dôsledok toho, že človek tak uveril tejto nádeji, že sa jeho organizmus oslobodil od stresu... možno sa len jeho pohlavné bunky týmto stali „oplodnenia schopné“ - veď stále nevieme presne povedať, prečo aj v plodnom období majú úplne zdraví manželia šancu počať len asi 80 %.
Dr. Jonáš nemá svoje tvrdenie podložené žiadnou vedeckou štúdiou, nepublikoval ju ani žiaden odborný časopis a reakcie na spoľahlivosť v internetových diskusiách sú tak „pol na pol“.
Kresťanský postoj je postoj receptivity – očakávania daru. Naopak pohanský postoj je postoj „zmocňovania sa daru“. To je jadro každého hriechu - spochybnenie Božej dobroty. Boh si vyhradil pre seba, či povie človeku „áno“ na dar života. Dieťa je dar – a dar sa nemôže nárokovať. Nemáme odpoveď na to, prečo Boh dá dieťa tým,k ktorí si ho z nášho pohľadu ani nezaslúžia... Nemáme odpoveď na to, prečo tí, ktorí by chceli svoju lásku venovať deťom, ich nedostávajú...
Určite si nemyslíme, že tí, ktorí majú deti, majú „plnohodnotnejšie“ manželstvo. Je to len jedna forma, ako sa môže láska šíriť – ale určite tí, ktorí túžia po odovzdaní svojej lásky, nájdu spôsob, ako ju dať ďalej... Ale je isté, že Boh je pánom života, miluje nás a chce nám dobre.
1Porov. VIGLAŠ, J., ThLic.,Uchvátení krásou a premožení pravdou. In:Katolícke noviny č. 1, 6. 1. 2008
2KAPIŠINSKÝ, I., RNDr., Niekoľko viet k astrológii. In: Slovo č. 12-3/2008, dostupné na internete: http://www.noveslovo.sk/clanok.asp?id=16331 (1. 12.2009)