Kresťania, ktorí chcú žiť svoje manželstvo a rodinný život podľa zámeru, aký mal Boh, majú dnes k dispozícii množstvo literatúry na túto tému. V našich kresťanských kníhkupectvách je veľa kníh od protestantských autorov, ktoré obsahujú návody a rady, ako vytvoriť trvalý a harmonický manželský vzťah. Autori sa snažia svoje poznanie a skúsenosti odovzdať ďalej a zároveň svoje postoje potvrdzujú citáciami z Písma. Hoci tieto knihy obsahujú mnohé cenné psychologické rady, v oblasti manželskej čistoty sa väčšina z nich nezhoduje s učením Katolíckej cirkvi. Najznámejší je asi benevolentný postoj k antikoncepcii.
Je známe, že v oblasti sexuálnej etiky už len Katolícka cirkev ako jediná „nepovolila“ a verne bráni čistotu mravov. No mnohí veriaci katolíci sú pomýlení literatúrou, najmä ak sú postoje odlišné od katolíckeho učenia podložené citátmi z Biblie a vysvetľované ako kresťanské a pravdivé.
Zároveň však niektorí protestantskí autori zdieľajú učenie Katolíckej cirkvi, a naopak, niektorí katolícki autori viac či menej otvorene zdieľajú liberálny postoj protestantských autorov v otázkach sexuálnej etiky a učenie Katolíckej cirkvi považujú skôr za ideál než za normu.
Preto sme sa rozhodli postupne v našich novinách priniesť krátke recenzie niektorých knižných titulov, ktoré sa týkajú manželských vzťahov a rodinnej problematiky.
Christopher West: Radostná zvesť o sexe a manželstve
(v českom jazyku Dobrá zpráva o sexu a manželství).
Autor je ženatý muž a otec štyroch detí. Kedysi nerozumel učeniu Cirkvi o sexe a manželstve. Píše o tom, ako kedysi zastával názor, že upierať ľuďom antikoncepciu je podobné, ako upierať im toaletný papier :-). K tomu, aby hľadal odpovede na otázky okolo sexuality, ho priviedli bolestné skúsenosti, kedy videl, že ľudia sú schopní používať druhých na svoje sexuálne uspokojenie. Vo svojom vnútri vnímal, že toto nebol Boží zámer a že ľudská sexualita má omnoho hlbší význam.
V úvode knihy hovorí, ako v tomto svojom hľadaní našiel odpovede v dielach Jána Pavla II. : Teológii tela, apoštolskej exhortácii Familiaris consortioa v diele Láska a zodpovednosť.
„To, čo som sa dozvedel, hlboko zasiahlo moje srdce. Tento starý pápež žijúci celý život v celibáte, sa vedel dotknúť miesta v mojom vnútri … a pomohol mi dať všetkému zmysel. Dokázal objasniť nielen to, čo učí Katolícka cirkev, ale aj prečo to tak učí, takým spôsobom, že ukázal skutočnú krásu všetkého, prečo nás Boh stvoril v prvom rade ako muža a ženu.“
V knihe Radostná zvesť o sexe a manželstvesa zdieľa s tým, čo spoznal. Formou odpovedí na úprimne položené otázky vysvetľuje a objasňuje postoj Katolíckej cirkvi. Odpovedá na všetko – na otázky týkajúce sa autority Cirkvi – prečo sa vôbec Cirkev k týmto veciam vyjadruje. Objasňuje, čo znamená pojem čistoty, tak manželskej ako i v slobodnom stave. V tejto línii sa potom ukážu logické odpovede na otázky o antikoncepcii, orálnom sexe, či asistovanej reprodukcii.
Neraz sa stáva, že veriaci si sťažujú na nedostatok pravdivých informácií, ktoré by im pomohli zorientovať sa v otázkach sexuality a manželskej lásky. Je síce smutnou realitou, že niekedy veriaci nedostanú jasné odpovede na svoje otázky od kňaza, ktorému sú v pastorácii zverení, alebo sa stretnú s protichodnými názormi. Pravda je však len jedna a Cirkev ju opakovane hlása a potvrdzuje.
Pavol VI. v Humanae vitae potvrdil a rozvinul tradičné učenie Cirkvi a Ján Pavol II. túto líniu rozvíjal ešte hlbšie. Trval na tom, že učenie potvrdené v Humanae vitae je pravdivé, a teda nemôže byť zmenené; čo sa musí zmeniť, sú praktiky ľudí, ktorí majú prispôsobiť svoj život pravde. Ukázal, žesebadarujúca láska pohlavného spojenia je obrazom vnútorného života Boha.
Aj keby niekto nerozumel tomu „teologickému jazyku“encyklík a katechéz, alebo by sa nerád púšťal do filozofických diel, prípadne ho odrádza hrúbka niektorých kníh, pri tejto knihe netreba mať obavy. Christopher West v nej ľahko čitateľným štýlom približuje teológiu manželstva a rodiny.